Pages

Thursday, May 08, 2008

Cel mai frumos incipit ...
Acum citesc o carte care incepe asa: “Ilsebill a mai adaugat sare”. Cartea in discutie este “Calcanul” lui Günter Grass (Leda, 2007), iar propozitia citata si-a adjudecat, anul trecut, premiul pentru “cel mai bun incipit al literaturii germane”. Din mai si pina in septembrie 2007, cititorii de limba germana au avut sansa de a trimite, unui juriu format din 6 membri (critic literar, presedintele Institutului Goethe, doi scriitori, un prezentator de televiziune si antrenorul unei echipe de handbal), preferintele pentru cea mai frumoasa propozitie cu care incepe un roman sau o povestire in limba germana. Juriul a fost impresionat de eseul austriacului Lukas Mayrhofer, autorul unei pledoarii convingatoare pentru “Ilsebill a mai adaugat sare”. Scriitorul Thomas Brussing, membru al juriului, declara pro-Calcan: “ Cu prima lovitura, jocul incepe. Prima propozitie este promisiunea unui miros, a unui joc al cuburilor de supa, un presentiment al supei gatite” .

Locul secund in aceasta competitie i-a revenit lui Kafka, prin a lui “Metamorfoza”: “Într-o buna dimineaţa, cind Gregor Samsa se trezi in patul lui, dupa o noapte de vise zbuciu­mate, se pomeni metamorfozat într-o ginganie inspaimintatoare”.

Locul al treilea i-a fost atribuit inceputului de poveste a lui Siegfried Lenz, “Diavolul cititor”: “Bunicul meu, maestrul -sa spunem- Hamilkar Schaß, tocmai invata, acum 71 de ani, sa citeasca, cind lucrurile au luat-o razna” (asta e licenta de traducere :-))

Din cite inteleg, aceeasi competitie s-a desfusurat in 60 de tari, printre care – se spune – Georgia, Brazilia si Peru.

Habar n-am daca Romania are, a avut sau va avea o astfel de competitie, insa inventez eu una, putin diferita. Care este cel mai frumos incipit al lecturilor avute? O provoc pe luciat fiindca stiu ca ea-i organizata :-)

In ceea ce ma priveste, am o obsesie mai veche cu “Infernul tandretei” de Alain Bosquet – “Mama, ai murit si ma simt usurat”, plus inceputul “Piticul”-ui de Pär Lagerkvist: “Am douzeci si sase de degete inaltime, sint bine dezvoltat, bine proportionat, doar capul e ceva prea mare”. Locul III e in pending :-)
Sursa: Die Welt

10 comments:

Anonymous said...

multumesc de provocare, imi place de mor! numai sa ma gindesc un pic, ca acum imi vine sa ma apuc de rascolit in toate cartile :)
o sa scriu si eu!
deocamdata, poate din mimetism, nu stiu, cel mai tare ever mi se pare al lui Kafka, cu Gregor Samsa
si de la noi, de la romani, "Vara este cel mai frumos anotimp" - al lui T.O. Bobe

pantacruel said...

bravo, anda.
unul dintre cele mai interesante si dragalase :) posturi din cate am vazut in ultima vreme. in blogosfera.

cum nu era suficient ca nici acum nu mi-am achizitionat 'calcanul' lui grass (din lipsa de timp de citit - in ultima vreme -, ci nu de bani, evident) m-ai mai zgandarit si dumneata. adica...
"lilanda a mai adaugat sare pe rana".

dar tot raul spre bine. saptamana viitoare, daca nu urmatoarea, ii dau la cap calcanului!
o sa-l arunc in oala cu apa oparita si o sa ma indop cu ciorbita pana o sa crap (romanesc. cu morcov, patrunjel, ceapa si putin orez. la sfarsit si pantacruel va mai adauga sare) :)

Anonymous said...

super tare, scriu si eu :)

Anonymous said...

Cel mai misto inceput ever mi se pare cel de la "Intermitentele mortii" a lui Saramago. Pe care n'am citit'o inca, dar pe care am ales'o fix pentru fraza asta: "A doua zi nu a mai murit nimeni". No idea why, dar mi'a dar o senzatie de genul must have it now :D
Dintre cele ale germanilor, tot la Grass m'as fi oprit. Imi plac inceputurile simple, cred ;)

Anonymous said...

A, si am vrut sa zic si eu, dar am apasat "publish" inainte - foarte fain subiect :)

anda grarup said...

Ma bucur ca v-am facut pofta cu sarea lui Ilsebill:-) Si, evident, invitatia pe care am lansat-o e valabila pentru toata lumea; m-am gindit insa in mod special la luciat pentru ca stiu ca ea are categorie dedicata pe blogul ei- deci i-ar fi usor sa scotoceasca prin arhiva :-)

@ahh, da, ameer si raul: "a doua zi nu a mai murit nimeni" e incipit de top, fara discutie!!!

@panta, succes la gatit. Ca sa te ispitesc si mai tare cu aroma de calcan, iti spun ca ce-a scris Grass e o carte grea; are ceva din "Ca apa pentru ciocolata" a Laurei Esquivel si "The Cleft" a lui Doris Lessing, plus inca ceva pe deasupra!! Iar "reteta" e originala, chiar si pentru Grass (nu seama nici cu toba, nici cu ceapa, nici cu racul...desi sarea si piperul sint acleasi). Oricum mai am din ea vreo 400 de pagini, pina sa zic mai multe :D

dragoş c said...

Am scris si eu despre asta, http://chestiilivresti.blogspot.com/2008/05/cel-mai-frumos-incipit.html

Anonymous said...

Incipitul meu all time favourite e "Mrs Dalloway said she would buy the flowers herself."
O propozitie zdravana rau de tot.
vedeti si aici http://www.infoplease.com/ipea/A0934311.html

Anonymous said...

Frumoasa idee, greu de ales.

anda grarup said...

@meropi, misto linku'...si incipitu' tau favorit :-) De pe lista aia, mi-a mai placut "Time is not a line but a dimension, like the dimensions of space" - din Cat's Eye!!

@cinabru, dupa cum vezi, nici macar nu sint originala. Si da, e greu sa alegi; da' macar poti sa incerci :-)