Pages

Saturday, January 12, 2008

The book of love - ultima mare ‘iubire’
(stafeta predata, iscusit, de pantacruel)

Daca de prima “iubire” mi-am amintit aproape instantaneu, cu ultima a fost mai dificil. Am trecut in revista cartile pe care le-am citit in ultimii trei ani (fiction si non-fiction), carti care, cele mai multe, mi-au placut: insa niciuna nu m-a atins la modul ala adinc la care se refera pantacurel...niciuna nu mi-a luat mintile. Insa una dintre ele (si nici macar nu e o carte in adevaratul sens al cuvintului, ci un eseu acolo, aproape academic) mi-a atins mintile, m-a provocat intelectual, m-a facut sa privesc si sa gindesc din alta perspectiva “priceperea” ori “iscusinta” ori “meseria” (asta vine din jargonul meseriasilor) ori cum altfel s-ar mai putea traduce in romaneste cuvintul skill! Caci despre “the anthropology of skill”, vorbeste Tim Ingold in eseul de care m-am indragostit, “Beyond Art and Technology” [1]. Trei ginduri despre skills:

“…skills, then, far from being added on to a preformed body, actually grow with it”, sau
Skill is not simply a technique of the body but of an organism -person in a rich environment”, sau
Skill is a coordination of perception and action, not a transmission of rules and representations”.

Au mai fost insa trei carti care m-au atins emotional, asa ca prima “iubire”, insa nu cu acceasi intensitate: “Istanbul, memories of a city” de Orhan Pamuk, “The Time Traveler’s Wife” de Audrey Niffenegger si “The Road” de Cormac McCarthy.

Iar prima “iubire” a fost Alain Bosquet cu “Infernul tandretei” (am reperat-o a fi, de fapt, Une mere russe), o carte care m-a cutremurat de la prima propozitie (“mama, ai murit si ma simt usurat!") si pina la ultima!! O carte istorica si partial autobigrafica – de aceea, cred cu efect terapeutic, in care este explorata relatia ciudata, tensionata dintre un fiu si mama acestuia, pe parcursul a 50 de ani de pribegie. Sint curioasa sa o recitesc acum, dupa ceva ani, sa vad daca ma va putea impresiona la fel de mult ca prima oara!!
[1] Ingold, T. (2001) Beyond Art and Technology: The Anthropology of Skill. In: Schiffer,H.B: Anthropological Perspectives on Technology. Albuquerque, Univ. of New Mexico Press

1 comment:

pantacruel said...

nu o sa spun ca mi-a placut recenzia 'iubirilor' tale literare. ar fi... tautologie si pleonasm (!) la un loc, ca sa ma exprima astfel :)
spun doar ca tema (leapsa) ti s-a potrivit ca pantofiorul cel rosu (rosu era?) al cenusaresei :))